Ампір - це стиль
архітектури й інтер'єра, що є своєрідним відбиттям римської класики в
сполученні з єгипетськими мотивами. У перекладі з латинського
"іmperіum" позначає - командування, владу, а в перекладі із
французького, ампір "empіre" - імперія.
Ампір з'явився на початку
19 століття у Франції завдяки живописцеві Ж.-Л. Давидові. Для своїх картин, у
яких він вихваляв великого імператора і його імперію, він робив особливі меблі
на замовлення, що досить довелося по душі Наполеонові і його свиті. Розквіт ампіру спостерігався у Франції
після буржуазної революції. Натхненні ідеями Давида архітектори Шарль Персье й
Пьер Фонтен виконували в цьому стилі палаци й садиби Наполеона Й (Мальмезон,
Фонтенбло, Версаль, Лувр і Тюильри). Цим пафосним, розкішним стилем Наполеон
намагався показати не тільки велич римської імперії, але й провести в такий
спосіб паралель зі своїм правлінням у французьких володіннях.
Після вітчизняної війни 1812
року ампір з'явився в Росії. Він асоціювався з багатством і шиком дворянського
стану, оскільки вимагав
найдорожчих і
гарних матеріалів. Так, меблі звичайно виконувалися на замовлення із цінної
деревини або горіха. Пізніше в Росії стали використати карельську березу. Це
було пов'язане із забороною ввозу в країну цінної деревини. Паркет з
карельської берези дуже цінувався, оскільки завдяки різноманітній колірній гамі
дерева, художники могли створювати на підлогах незвичайно гарні візерункові
композиції.
Меблі в стилі амперів відрізнялася
функціональністю, зручністю й добірністю. Часто використалися розкладні меблі.
Обідній столик, розрахований на чотирьох, через хвилину перетворювався у
величезний обідній стіл для прийому гостей. Конструкції табуретів були
настільки мудрі, що з них можна було зробити мольберт. Стільці й дивани
повторювали форму людського тіла, вражаючи своєю зручністю й вишуканістю.
Опуклість спинки плавно переходила в ніжку. Ніжки часто робили у вигляді
лабетів тварин або птахів. Проектуючи й створюючи обстановку багатих будинків,
палаців і садиб, архітектори прагнули досягти єдності стилю. Малюнок оббивки
меблів, стіни, елементи інтер'єра, паркет і обробка стелі - усе сполучалося й
гармоніювало між собою. Потрапивши в Росію, цей стиль став схожий більшою мірою
на римський класицизм, ніж на "наполеонівський" ампір.
Французький ампір трохи
відрізнявся від класицизму. Особливо сильно це було помітно в колірній гамі. У
класицизмі переважають складні гармонічні сполучення квітів, в ампірі - яскраві
кольори наполеонівського прапора: червоний, синій і білий. Потрапляючи в різні
країни й міста, цей стиль перетворювався, підбудовувався під місцеві правила й
вдачі. Ампір, що дійшов до нашого часу теж сильно змінився, скоріше навіть
спростився, одержавши іншу назву - бидермеєр (його називають ампіром у дусі
інтимності й домашнього комфорту). Кольору стали більше гармонічними, велич, що
давали золоті елементи інтер'єра, пішли на другий план. У наш час їх перемінили
деталі із бронзи й накладки, зроблені під золото. Не змінилися форми й
використовувані породи дерева. Елементами меблів і інтер'єра
дотепер служать колони, музичні інструменти (наприклад, арфи), що
в'ються рослини.